dimecres, 25 de gener del 2017

Tema 7: Experiències TIC a l´aula

Bon dia a tots!

Aquest nou tema s'ha centrat en mostrar exemples del que es pot fer en l'aula amb les TIC, és a dir, experiències on les TIC siguen el recurs principal o un dels recursos utilitzats en el procés d´ensenyament-aprenentatge.

Hem vist tres qüestions que com a docens deuriem de tenir previstes quan vulguem desenvolupar una experiència docent amb TIC:
  1. Organització de l´aula (maquinari): l´aula d´informàtica deu tenir un ordinador per taula però a les aules normals ha d'haver un racó de l'ordinador amb 2-4 ordinadors per a realitzar tasques. A més el millor es tenir al centre un aula mòbil, aquesta crec que és la millor opció. En la següent figura es pot veure una d´aquestes aules mòbils.



  1. Programes i aplicacions web (programari): aquesta part es la dels continguts que s´utilitzen per treballar amb el maquinari.
  2. Aspectes pedagògics: en aquest apartat hem vist una presentació o s´exposen els aspectes que hem de tenir en compte a l'hora de pensar a integrar les TIC als centres educatius. S´ha exposat un nou model educatiu amb TIC i TAC.
    • Les TIC: Tecnologies de la Informació i la Comunicació
    • Les TAC: Tecnologies de l´Aprenentatge i el Coneixement I Técniques d´Aprenentatge Col.laboratiu.
Un altra qüestió pedagògica important és la competència digital docent, es a dir, les capacitats que ha de tenir el docent per tal de treballar amb les TIC.
Hi han diversos tipus de competències: coneixement tecnològic, disciplinar i pedagògic. Totes aquestes competències juntes conformen les capacitats que ha de tenir el professorat. El model TPACK ho explica amb aquest gràfic:



 El ideal estaria al centre d´aquest gràfic i correspondria al coneixement tecnològic-pedagògic-disciplinar que és el coneiximent requerit pels docents per integrar la tecnologia en l´ensenyament de qualsevol àrea disciplinar.

Crec que s´ha d´intentar arribar al model TPACK, que ha d´haver-hi un equilibri. Suponc que el meu fort es el coneiximent disciplinar i que els altres dos estic aprenent-los.

També hem vist molts vídeos d´experiències educatives al centre i l´aula. Després de veure totes aquestes experiències la que més m´agradat es la de l´obra d´Albert Casals, El món sobre rodes. Crec que s´aplica el model TPACK clarament.

Totes aquestes experiències educatives m´han donat moltes idees per a realitzar la tasca que ens han demanat en aquest tema: realitzar una proposta d´una experiència educativa basada en les TIC.

 El projecte que he elegit s´anomena: La Taula Periòdica al nostre voltant. El nivell educatiu seria 4t d´ESO i el àrea Física i Química.
Aquesta experiència consistix en fer grups de 4 i assignar a cada grup 4 elements. Els alumnes han de buscar informació d´aquests elements a classe utilitzant les tauletes tàctils i els ordinadors. Han de fixar-se en la seua utilitat al mon actual, es a dir, el la utilitat d´aquests per a arribar a obtenir productes que tenim al nostre volat. Una web que està molt be es la següent: La Química de la vida

Una vegada els alumnes tinguen aquesta informació, eixiran al carrer a buscar eixos productes i faran un vídeo amb l´explicació de les reaccions químiques i processos pels quals passen els elements seleccionats per a obtenir el producte final.
Amb aquesta experiència es vol fer entendre als alunes que no tot es teoria, que el més important és que això estudiat a classe ho tenim totes les dies a casa i al carrer, i que ho vegen ells mateix serà molt motivador.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada